DSS v Centre Usmejsa

Našou misiou je vytvárať inkluzívne prostredie a prepájať zdravotne znevýhodnených ľudí, ktorí môžu osobnostne rásť.

Často kladené otázky:

Čo je Domov sociálnych služieb v Centre Usmejsa?

DSS Usmejsa je jednou z častí Centra Usmejsa. Domov sociálnych služieb je denné ambulantné zariadenie, ktoré prevádzkuje občianske združenie Úsmev pre druhých. Toto združenie je aj vlastníkom budovy a priestorov. Denná kapacita DSS je deväť miest, ktoré sú rozdelené podľa individuálneho rozvrhu klientov. To znamená, že  v rovnakom čase a priestore sa v zariadení môžu vyskytovať najviac 9 klientov. Klienti môžu prísť na 8 hodín v čase od 8:00 do 16:00 (ráno môžu prichádzať od 7:30) alebo na 4 hodiny buď doobeda alebo poobede. 

Pre koho je služba určená?

Služba je určená ľuďom so zdravotným znevýhodnením, ktorí majú 5. alebo 6. stupeň odkázanosti na pomoc inej osoby podľa zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách. Tento stupeň musí byť oficiálne určený posudkovým lekárom na základe posúdenia odkázanosti, ktoré sa realizuje prostredníctvom úradov práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR). Záujemca (alebo jeho zástupca) si musí podať žiadosť o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu a na základe rozhodnutia úradu je možné vstúpiť do sociálneho zariadenia. Takýmto spôsobom vie klient získať príspevok z VÚC a od ministerstva. Samozrejme naše DSS Usmejsa vedia navštevovať aj klienti - samoplatcovia.

Sociálne služby poskytujeme  v súlade so Zákonom č. 448 /2008  Z. z. o sociálnych službách: účelom  je riešenie nepriaznivej sociálnej situácie z dôvodu ťažkého zdravotného postihnutia. U nás vykonávané činnosti zahŕňajú tie, ktoré  Zákon č. 448 /2008  Z. z. o sociálnych službách vyžaduje: výchovu, poradenstvo, záujmovú a  kultúrnu činnosť, pracovnú terapiu, činnostnú terapiu, rekreačnú činnosť, sociálnu rehabilitáciu, s cieľom  viesť klientov k samostatnosti do takej miery, ako ich zdravotné obmedzenie dovolí.  Podporuje sa ich začlenenie do spoločnosti.

Aký je postup na uzatvorenie zmluvného vzťahu medzi prijímateľom sociálnej služby a poskytovateľom sociálnej služby?

1. Podrobné oboznámenie sa s podmienkami a úrovňou poskytovania sociálnej služby v našom zariadení: postup ako uzatvoriť zmluvný vzťah, napísať žiadosť na umiestnenie do DSS  v Centre Usmejsa (ďalej len DSS). Celý proces vám vysvetlí vedúca DSS Daniela Komáriková.

2. Podanie žiadosti:

- Prijímateľ je prijímaný do DSS v Centre usmejsa  na základe žiadosti o prijatie do DSS
- Žiadosť Vám na požiadanie pošleme mailom alebo vypíšte žiadosť TU
- Vyplňte Žiadosť o prijatie a pošlite, alebo osobne prineste na adresu DSS v Centre usmejsa, Kláštorská 471/44, 921 01  Piešťany
- V prípade, že chcete okamžité umiestnenie na voľné miesto v DSS v Centre usmejsa a nemáte ešte Rozhodnutie o odkázanosti z príslušného samosprávneho kraja (na službu v DSS), ak máme voľné miesto, môžeme s Vami uzatvoriť zmluvu o poskytovaní sociálnych služieb ako so samoplatcom. Po umiestnení v našom DSS Vám radi pomôžeme s vybavením všetkých nutných dokumentov pre získanie príspevkov z verejných zdrojov podľa nižšie uvedeného postupu.

3. Vybavenie žiadosti o posúdenie odkázanosti:
- Na základe Rozhodnutia o odkázanosti sa odkázaný občan môže uchádzať o príspevky z verejných zdrojov na poskytovanie sociálnych služieb :
a) príspevok z MPSVR SR a o
b) finančný príspevok na prevádzku (tzv. FPP). FPP vypláca VÚC – príslušný kraj:

- Podľa § 38 Zákona o sociálnych službách v Domove sociálnych služieb (ďalej len DSS) ambulantne osobe do dovŕšenia dôchodkového veku, ktorá je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby, jej stupeň odkázanosti je najmenej V podľa prílohy č. 3 Zákona a má zdravotné postihnutie, alebo osoba nevidiaca alebo prakticky nevidiaca a jej stupeň odkázanosti je najmenej III podľa prílohy č. 3 Zákona.

Posudzovanie odkázanosti na sociálne služby v domove sociálnych služieb vykonávajú Samosprávne kraje podľa trvalého bydliska žiadateľa o poskytovanie sociálnej služby, konkrétne sociálne odbory samosprávnych krajov.

- Žiadateľ podá Žiadosť o posúdenie na sociálnu službu podľa pokynov pracovníkov sociálneho odboru
- Sociálny odbor posúdi žiadosť a vydá rozhodnutie, voči ktorému sa žiadateľ môže odvolať. Ak sa vzdáte odvolania hneď, ušetríte čas, lebo rozhodnutie nadobudne právoplatnosť
- Právoplatnosť vyznačí na rozhodnutí sociálny odbor.
- K žiadostiam je potrebné doložiť lekárske posudky od Vášho zmluvného lekára prvého kontaktu, posudky od lekárov špecialistov.
- Tlačivo Vám na požiadanie pošleme mailom.

V prípade, že Rozhodnutie o odkázanosti nadobudlo právoplatnosť, máte nárok na príspevok z MPSVR SR, ktorý je vyplatený poskytovateľovi sociálnych služieb, ktorého ste si vybrali a máte s ním podpísanú platnú zmluvu.

4. Poslanie žiadosti o zabezpečenie sociálnej služby príslušnému kraju:


- Ak ste dostali rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu v DSS, na samosprávny kraj, ktorý Vám rozhodnutie vydal, podáte Žiadosť o zabezpečenie sociálnej služby (Žiadosť daného kraja by mala byť na webovej stránke daného kraja. Je potrebné, aby ste v tejto žiadosti uviedli, že chcete byť umiestnený v DSS v Centre usmejsa. Na základe tejto žiadosti sa dostávate do poradovníka o finančný príspevok na prevádzku (tzv. FPP)
- V prípade, že v DSS v Centre usmejsa máme voľné miesto, vieme Vás umiestniť aj pred tým, než získate rozhodnutie o odkázanosti a tým príspevok z MPSVR SR, a skôr, než Vám kraj prizná FPP. A to ako samoplatcu, kedy však musíte hradiť plnú sumu bez verejných príspevkov.

5. Postup pri uzatváraní zmlúv medzi prijímateľom sociálnej služby a poskytovateľom sociálnej služby
- Pred uzatvorením zmluvného vzťahu v našom zariadení sa môžete oboznámiť so zmluvnými podmienkami.
- Pred uzatvorením zmluvy vás vedúca DSS v Centre usmejsa oboznámi s cenníkom poskytovaných služieb.

Ako prebieha starostlivosť o klienta?

Starostlivosť je individuálne nastavená podľa potrieb klienta, jeho rodiny a sociálneho zázemia. Náš odborný tím ponúka komplexné sociálne a pedagogické služby s dôrazom na podporu samostatnosti a aktívneho života. Súčasťou denného programu sú individuálne a skupinové aktivity podporujúce pohyb, vnímanie a sociálne prepojenie, aktívne aj pasívvne cvičenia vrátane špeciálnych dychových techník, a tiež rehabilitácia využívajúca bazálnu stumuláciu, senzorickú stimuláciu a animoterapiu.

Poskytujete aj sociálne poradenstvo?


Sociálne poradenstvo v Domove sociálnych služieb v Centre usmejsa poskytuje vedúca zariadenia Daniela Komáriková telefonicky na tel. č. 0911133404, emailovou komunikáciou na daniela.komarikova@usmevpredruhych.sk  alebo osobným stretnutím v DSS. Prostredníctvom poskytovaného poradenstva informujeme občanov o podmienkach, možnostiach, formách a miestach poskytovania sociálnych služieb, o procese umiestnenia občanov do zariadenia sociálnych služieb a pod.
Sociálne poradenstvo poskytujeme v pracovných dňoch od 08:00 – 15:00 hod.

Ako je služba prepojená s komunitou Centra Usmejsa?

Klienti sú prirodzene začlenení do otvoreného komunitného života – stretávajú sa s dobrovoľníkmi, zúčastňujú sa voľnočasových, kultúrnych a vzdelávacích aktivít priamo v Centre usmejsa. Tak podporujeme integráciu a prepojenie s bežným životom.

Aká je cena za pobyt v DSS v Centre Usmejsa?

Cena za pobyt v DSS v Centre Usmejsa závisí od frekvencie pobytu či Posudku o odkázanosti na sociálnu službu z VÚC. Pri každodennom pobyte 8h/denne je cena bez stravovania cca 220 eur. 

Ako prebieha prijatie klienta do zariadenia?

Je prínosné, ak nás navštívite už pred nástupom do centra,  Je lepšie  1x vidieť ako 100x počuť. Pri prijatí je potrebné, aby mal klient potvrdenie o bezinfekčnosti od svojho praktického lekára, nie staršie ako 3 dni. Zákonný zástupca nám poskytuje množstvo informácií, ktoré sú potrebné pre optimálne nastavenie poskytovania sociálnej služby. Je pre nás dôležité poznať rozsah zdravotných komplikácií, sociálne prostredie či záujmy a preferencie klienta - preto sa budeme veľa pýtať.

Je možné si zariadenie pozrieť pred nástupom?

Vítame, ak nás prídete navštíviť ešte pred rozhodnutím nastúpiť do nášho zariadenia. Návštevu v DSS si prosím vopred dohodnite s vedúcou zariadenia Danielou Komárikovou na tel. č. 0911 133 404.

Ako často a akou formou komunikujeme s rodinou klienta?

S personálom sa rodinní príslušníci stretávajú pri odovzdaní svojich najbližších do zariadenia a majú možnosť podania informácií či dopytu. Rodinní príslušníci majú možnosť kedykoľvek telefonicky kontaktovať vedúcu zariadenia na tel. čísle 0911 133 404. Staviame však na vzájomnej dôvere, spolupráci, korektne podávaných informáciách a snažíme sa rodinných príslušníkov zapájať do spoločných aktivít. Kedykoľvek ste vítaní.

Môže sa klient zúčastňovať aj aktivít mimo DSS, prípadne sa zamestnať v sociálnom podniku?

Aktívne strávený čas je pre nás dôležitý, preto plánujeme s klientmi rôzne aktivity, aj mimo Centra Usmejsa. Podporujeme každého z našich prijímateľov sociálnej služby v rozvoji a sebarealizácii.  Možnosť zamestnania v sociálnom podniku je otvorenou príležitosťou, závisí od klienta.

Ako je zabezpečené stravovanie?

Stravovanie prijímateľov sociálnej služby zabezpečujeme dodávateľsky, firmou Catering Majerník s.r.o. Podávaná strava je s súlade so zásadami zdravej výživy, s prihliadnutím na vek a zdravotný stav klienta. Objednávky sa realizujú najneskôr jeden pracovný deň vopred. Cena za obed je 6 eur. Rodinným príslušníkom odporúčame zabezpečiť desiatu a olovrant. V prípade potreby ho vieme zabezpečiť i my.

Ako sa rieši podávanie liekov a zdravotná starostlivosť?

Pre klientov ambulantnej formy pobytu zabezpečuje zdravotnú starostlivosť zákonný zástupca cestou vybraného obvodného lekára. Podávanie liekov je rovnako v kompetencii zákonného zástupcu klienta.

Ako sa pracuje s klientmi, ktorí nekomunikujú verbálne alebo používajú alternatívnu komunikáciu (AAC)?

V takýchto prípadoch je kľúčová spolupráca s najbližšími klienta a množstvo poskytnutých informácií o príčinách NKS a spôsoboch komunikácie, ktoré klient využíva. Počas adaptačného procesu klienta sa snažíme odsledovať možnosti a spôsoby, akými efektívne s prijímateľom komunikovať. Ucelením a vyhodnotením informácií zvolíme metódu, ktorá je pre klienta najprirodzenejšia a najefektívnejšia.  V samotnom centre máme možnosť využívať obrázkovú metódu i technológie Tobii na bezdotykovú - očnú - komunikáciu. Klienti si tak môžu zahrať hry i komunikovať prostredníctvom programov. V rámci DSS máme k dispozícii tablety.

Čím sa odlišujeme od iných zariadení sociálnych služieb?

Naše zriadenie je maličké, preto starostlivosť môže byť individuálna, prebiehajúca v bezpečnom prostredí s prepojením na komunitu. Klient je pre nás partnerom, jedinečnou bytosťou a priebeh služby prispôsobujeme jeho potrebám a preferenciám. V porovnaní s ostatnými je naše DSS iné v tom, že Domov soc. služieb tvorí len jednu časť Centra Usmejsa. Súčasťou je tiež sociálny podnik, kde môžu klienti v budúcnosti získať zručnosti i povolanie. Súčasťou centra je tiež dostupná minifarma, možnosť vonkajších volnočasových aktivít i široký priestor na pohyb v exteriéri. Dôležitým bodom je tiež samotná inklúzia. Do Centra Usmejsa chodia rôzni ľudia, ktorí as tu budú a môžu prepájať.

Ako inak môžeme ako príbuzní aktívne spolupracovať so zariadením?

Rodiny klientov sú pre nás dôležitými partnermi. Spoluprácu vítame nielen v oblasti starostlivosti, ale aj v rozvoji samotného zariadenia. Zapojiť sa môžete rôznymi spôsobmi:

Dobrovoľníctvo:
Pomoc pri organizácii aktivít, spríjemnenie dňa klientom, pomoc v komunite Centra Usmejsa alebo zapojenie sa do príležitostných podujatí. Každý pár rúk a každé láskavé slovo sa ráta. Viac informácií o dobrovoľníctve nájdete kliknutím sem.

Darovanie 2 % z dane:
Aj malé gesto v podobe darovania 2 % z dane môže mať veľký vplyv na zlepšenie služieb pre našich klientov. Tieto prostriedky využívame na materiálne vybavenie, pomôcky, výlety či rozvoj aktivít.  Viac informácií o možností darovania 1,2 alebo 3% daní z príjmu nájdete kliknutím sem.

Finančný dar alebo pravidelné príspevky:
Podpora formou jednorazového alebo pravidelného finančného daru pomáha zabezpečiť špeciálne terapie, vybavenie alebo individuálnu podporu pre konkrétneho klienta.  Viac informácií o možnostiach finančnej podpory nájdete kliknutím sem.

Vecný dar:
Privítame pomôcky, materiál na tvorivé dielne, knihy, rehabilitačné potreby či výbavu do zariadenia, ak sú v dobrom stave a využiteľné. Viac informácií o tom, ako môžete materiálne pomôcť nájdete kliknutím sem.

Zdieľanie príspevkov na sociálnych sieťach a šírenie povedomia:
Ak rozprávate o našom zariadení iným, pomáhate nám rozširovať sieť podpory, dobrovoľníkov aj darcov. Vaša osobná skúsenosť môže byť pre iných motiváciou a povzbudením. Sme tiež na Facebooku, Instagrame alebo sociálnej sieti Linkedin.

Spoločne tvoríme miesto, kde majú klienti nielen odbornú starostlivosť, ale aj prijatie, bezpečie a radosť zo života. Ďakujeme, že ste súčasťou.

Vysvetlenie pojmov a skratiek:

Prijímateľ sociálnej služby – prijímateľ sociálnej služby je fyzická osoba, ktorej sa za podmienok ustanovených zákonom 448/2008 z.z poskytuje sociálna služba.

Poskytovateľ sociálnej služby – poskytovateľom sociálnej služby je za podmienok ustanovených zákonom 448/2008 z.z obec, právnická osoba zriadená obcou alebo založená obcou, právnická osoba zriadená vyšším územným celkom, alebo založená vyšším územným celkom (ďalej len „verejný poskytovateľ sociálnej služby“) a iná osoba (ďalej len „neverejný poskytovateľ sociálnej služby“).

VÚC
– vyšší územný celok

DSS – domov sociálnych služieb

O nás:

DSS v Centre Usmejsa je miesto, kde môžeme spoločne rásť. Súčasťou DSS v Centre Usmejsa sú nielen interiérové priestory DSS, ale klienti majú k dispozícii aj pozemok s rozlohou 2500 m2, na ktorom sa nachádza animoterapeutický priestor, vzdelávací altánok i ďalšie exteriérové prvky.

DSC09277.JPG

Daniela Komáriková

Riaditeľka poskytovania sociálnej služby v DSS v Centre Usmejsa
tel: +421 911 133 404
email: daniela.komarikova@usmevpredruhych.sk

DSC09490.JPGGabriela Lišková

inštruktorka sociálnej rehabilitácie

DSC09492.JPGGabriela Šimorová

sociálna pracovníčka